Jeśli zastanawiasz się czym jest MLM, to przeczytaj uważnie poniższy tekst, wyjaśniam w nim podstawowe pojęcia oraz ideę marketingu sieciowego.

Jeśli zastanawiasz się czym jest MLM, to przeczytaj uważnie poniższy tekst, wyjaśniam w nim podstawowe pojęcia oraz ideę marketingu sieciowego.

Reklama jaką znacie, właśnie się skończyła. To już nie działa, jest kolosalnym marnotrawstwem pieniędzy i jeżeli w porę tego nie zauważycie, będziecie mieć kłopoty

Sergio Zyman

Idea Marketingu Sieciowego

Marketing sieciowy zwany inaczej wielopoziomowym albo MLM (skrót z języka angielskiego Multi Level Marketing) łączy w sobie dwa ważne terminy. Po pierwsze jest to „Marketing” czyli przekazywanie produktu lub usługi od usługodawcy czy producenta do odbiorcy. Termin „Wielopoziomowy” z kolei odnosi się do systemu naliczania wynagrodzeń poszczególnym dystrybutorom (czyli osobom odpowiedzialnym za dostarczenie produktu czy też usługi do odbiorcy końcowego). Tak więc strategia firm działających na zasadzie marketingu sieciowego polega na dystrybucji produktu poza tradycyjną siecią sklepową.

Pieniądze nie są przeznaczane na drogie kampanie reklamowe

Generalna idea marketingu sieciowego jest taka, aby zamiast wydawać ogromne sumy pieniędzy na takie rzeczy jak reklama, promocja sprzedaży, tradycyjny marketing, przeznaczać te pieniądze na wynagradzanie swoich współpracowników. Co ciekawe w firmach marketingu sieciowego nie ma kadry kierowniczej która zarządzała by sprzedażą. Każdy dystrybutor ma jednakowe prawa i możliwości.

Liderzy budowy sieci

Bardzo ważną rolę pełnią tak zwani liderzy sieci. Lider to osoba, która dzięki swojemu zaangażowaniu i odpowiedniej pracy zbudowała dużą grupę dystrybutorów co przekłada się na odpowiednio wysoki poziom obrotów produktami w firmie. Lider to osoba, która jest przykładem możliwości jakie daje system marketingu wielopoziomowego.

Lider który zbudował dużą sieć dystrybucji o stabilnym poziomie regularnych obrotów uzyskuje tak zwany „dochód pasywny”. Polega to na tym, że za raz wykonaną pracę skierowaną na zbudowanie struktury – co miesiąc otrzymuje dochody związane z poziomem obrotu wygenerowanym przez własną grupę. To właśnie perspektywa dochodu pasywnego jest jednym z głównych motywów, które są motorem do rozpoczęcia swojej działalności w ramach MLM przez wiele osób.

Ważna różnica pomiędzy klasyczną dystrybucją a MLM

W dzisiejszych wysokorozwiniętych gospodarkach, stworzenie produktu nie stanowi większego problemu. Opracowanie i wyprodukowanie wysokiej jakości wyrobu to tak naprawdę początek drogi. Dziś najistotniejszym ogniwem jest dystrybucja. Gdy mówię dystrybucja mam na myśli te wszystkie czynności i etapy które trzeba wykonać aby produkt trafił od producenta do bezpośredniego nabywcy (czyli klienta). W dzisiejszym świecie największy udział w cenie końcowej produktu ma właśnie system dystrybucji. Wiele lat temu właściciele biznesów koncentrowali swoją uwagę na maksymalnej optymalizacji procesu produkcji oraz redukcji kosztów z tym związanych. We współczesnym świecie, w wielu branżach koszty produkcji to tylko od 2 do 10% ceny końcowej produktu. Pozostałe 90% ceny to nakłady na promocję, reklamę oraz ścieżkę dystrybucji. Dlatego to właśnie tutaj drzemie obecnie największy potencjał w zakresie zarabiania.

Dystrybucja daje największe możliwości zarabiania

Świat pełen jest dobrych produktów, jednak na współczesnym rynku kluczowa jest nie tylko jakość danego wyrobu. Niezwykle istotna jest ścieżka danego produktu do klienta, to poziom sprzedaży decyduje w głównej mierze czy dana firma będzie się rozwijać czy też upadnie. Działy handlowe wszystkich firm świata zastanawiają się, co mogą zrobić aby klient kupował właśnie ich wyroby. Kluczowym zagadnieniem jest to jak w dżungli informacji docierających z różnych stron trafić do klienta, zaprezentować produkt i w konsekwencji dokonać transakcji sprzedaży.

Klasyczna dystrybucja

Wszyscy przyzwyczajeni jesteśmy do dystrybucji klasycznej. Tutaj aby dotrzeć do klienta końcowego należy stworzyć sieć pośredników oraz zainwestować w reklamę. Każdy z nas codziennie jest bombardowany przekazami reklamowymi. Słyszymy je w radiu i widzimy w telewizji. Jadąc samochodem mijamy setki bilbordów, nawet czytając gazetę nasze oko zatrzymuje się na boksach reklamowych. Istnieje powiedzenie że „reklama jest dźwignią handlu” i w przypadku klasycznej dystrybucji sprawdza się to znakomicie. Bez reklamy klient nie przyjdzie do sklepu i nie wybierze oferowanego produktu. Bardzo często znany aktor lub sportowiec staje się twarzą danej marki i bierze udział we wszystkich reklamach danego koncernu. Z taką sytuacją mamy do czynienia w przypadku wielu rodzajów produktów od kosmetyków po usługi finansowe skończywszy. Jednak reklama to dopiero pierwszy etap. Ponieważ produkt zanim trafi do klienta, musi przejść przez długi łańcuch pośredników, takich jak na przykład hurtownie, magazyn i sklepy detaliczne. Spójrz na poniższy rysunek, w uproszczony sposób obrazuje on schemat dystrybucji klasycznej.

Warto zauważyć, że właściciel sklepu prowadząc własny biznes musi pokryć wiele kosztów. Główne wydatki – to na przykład: czynsz, media, wynagrodzenie pracowników, obowiązkowe ubezpieczenia pracowników, podatki czy też sumy przeznaczane na reklamę. Wiele z tych wydatków należy ponosić co miesiąc, niezależnie od tego czy biznes przynosi zyski czy też nie. Bardzo często comiesięczne koszty są bardzo wysokie.

W dystrybucji klasycznej te wszystkie koszty i narzuty poszczególnych pośredników doliczane są do końcowej ceny produktu. Droga produktu do klienta jest bardzo długa a poziom sprzedaży uzależniony jest głównie od skuteczności kampanii reklamowych.

Dystrybucja w ramach MLM

Z kolei w wielu firmach marketingu sieciowego droga produktu do klienta jest o wiele krótsza. Jest to prosty system dystrybucji. Ponad to najczęściej firmy MLM nie korzystają z tradycyjnej formy reklamy. Dlatego zazwyczaj nie zobaczymy reklam produktów w telewizji. Zasada funkcjonowanie tego systemu jest zupełnie inna. Produkt wędruje od producenta poprzez dystrybutora od razu do klienta. Z kolei dystrybutor to osoba, która ma podpisaną z firmą umowę i może zamawiać produkty bezpośrednio z firmy. W MLM to właśnie sieć dystrybutorów odpowiada za proces dostarczenia produktu do klienta. Głównym motorem sprzedaży nie są kampanie reklamowe ale ustna rekomendacja produktu. Spójrz na poniższy rysunek przedstawiający schemat dystrybucji w ramach marketingu sieciowego.

Kwoty zaoszczędzone na reklamie przeznaczane są na podnoszenie jakości produktu oraz na wynagrodzenia dla dystrybutorów. Produkty firm działających w sektorze MLM to najczęściej wyroby bardzo dobrej jakości, ponieważ sprzedaż odbywa się na zasadzie ustnej rekomendacji produktu.

Marketing sieciowy to biznes którego nie widać

Często gdy rozmawiam z ludźmi i wspominam o marketingu sieciowym, moi rozmówcy twierdzą, że nigdy nie zetknęli się z takim pojęciem. Nigdy nie słyszeli o czymś takim jak marketing sieciowy. Przyczyna takiej sytuacji jest bardzo prosta. Na temat MLM w telewizji nie ma z byt dużo informacji, nie ma reklam, nie słychać nic na ten temat w radiu. Firmy MLM nie mają również swoich salonów sprzedaży produktów w galeriach handlowych. Dlatego właśnie, często na temat marketingu sieciowego mówi się, że to „biznes którego nie widać”. Często można spotkać ludzi, którzy nie dostrzegają możliwości jakie daje MLM, ponieważ gołym okiem trudno cokolwiek dostrzec.

Trzy poziomy współpracy z firmą marketingu sieciowego

Większość firm działających w systemie MLM daje swoim współpracownikom kilka możliwości w zakresie współpracy. Po podpisaniu umowy dystrybutorskiej mamy najczęściej trzy prawa. Oto one:

1. Możliwość kupowania produktów w cenach hurtowych

Wszyscy lubimy oszczędzać na zakupach. Dlatego warto zostać dystrybutorem firmy z której produktów korzystamy. To bardzo proste – podpisujesz umowę dystrybutorską i możesz od razu zamawiać sobie na własne potrzeby produkty w niskich cenach. Jednym słowem zamawiasz produkty wprost od producenta.

2. Możliwość dzielenia się produktem z osobami ze swojego otoczenia

Z tego prawa korzystają setki tysięcy dystrybutorów w Polsce i za granicą. Po prostu wystarczy zbierać zamówienia na produkty, dostarczać je swoim klientom i w ten sposób zarabiać. Jest to prosty i szybki sposób na zarobienie dodatkowych pieniędzy dla wielu ludzi. Sprzedaż odbywa się najczęściej na niewielką skalę wśród znajomych, rodziny oraz kolegów i koleżanek z pracy. Jest to szybki i przyjemny sposób na zasilenie domowego budżetu.

3. Możliwość budowania własnej struktury dystrybutorów

Jeśli chcesz zarabiać w MLM duże pieniądze to należy skupić się na rozwijaniu sieci dystrybucji. To w budowie sieci leży klucz do największych dochodów. Polega to na tym, że dajesz również innym ludziom możliwość zarabiania razem z tobą. Zapraszasz kolejne osoby do tego aby korzystały z tych trzech możliwości, z których Ty już korzystasz. W tradycyjnych firmach za sprzedaż i promocję odpowiadają sklepy, różni pośrednicy, specjaliści od marketingu. W MLM tego nie ma i dlatego liderzy którzy zbudują dobrze prosperującą sieć dystrybucji otrzymują od firmy odpowiednie wynagrodzenie. Poziom dochodu jest proporcjonalny do poziomu zamówień który został między innymi dzięki Tobie wygenerowany w firmie. Osoby które z sukcesem rozwijają takie grupy dystrybutorów to tak zwani liderzy sieci.

O Mnie

Paweł Lenar

Jest liderem w branży Marketingu Sieciowego od 12 lat. Zbudowałem organizacje sprzedażowe liczące łącznie ponad 70 000 partnerów w 23 krajach. Jestem laureatem nagrody Polish National Sales Awards dla najlepszego menedżera branży MLM w Polsce, autorem bestsellerowych książek oraz systemów szkoleniowych.

Sekrety pokonywania obiekcji w marketingu sieciowym
kurs
kurs
Logo Webinar

Wpisz poniżej swoje dane, aby bezpłatnie zarezerwować miejsce

Twoje dane są bezpieczne, co potwierdza klauzula RODO [czytaj więcej]

Logo Webinar

Wpisz poniżej swoje dane, aby bezpłatnie zarezerwować miejsce

Twoje dane są bezpieczne, co potwierdza klauzula RODO [czytaj więcej]