Efekt Zeigarnik, o którym dzisiaj napiszę, to bardzo potężna technika, którą możesz zacząć wykorzystywać w swoich prezentacjach. Siła oddziaływania tego efektu jest niezwykła, ponieważ zakorzeniona jest głęboko w pokładach ludzkiej psychiki.

zeigarnik - Paweł Lenar Blog

Pomimo tego, że od momentu zdefiniowania efektu Zeigarnik minęło już ponad 109 lat, pozostaje on wyjątkowo skutecznym narzędziem w rękach dobrego prezentera.

Wszystko zaczęło się ponad sto lat temu gdy psycholog i psychiatra Bluma W. Zeigarnik prowadziła badania na uniwersytecie berlińskim.2a3658e2 33d7 4197 8fd4 3af76e7c5f38 - Paweł Lenar BlogZa wyniki tych badań została uhonorowana licznymi nagrodami (m.in. nagrodą im. Kurta Lewnina oraz nagrodą im. Łomonosowa I stopnia).

Dlaczego o tym piszę?
Otóż, ten mało znany dziś efekt, który za chwilę szczegółowo i starannie omówię, pozwoli Ci wynieść Twoją prezentację na wyższy stopień skuteczności. Jeśli tylko będziesz potrafił go odpowiednio zastosować?

Każdy z nas jest odkrywcą; wszyscy kochamy odkrywać. Drzemie w nas naturalna potrzeba wyjaśnia wszelkich zjawisk. Uwielbiamy snuć domysły, zastanawiać się ? to dodaje nam energii i pobudza do myślenia nasz umysł.

To właśnie tajemniczość, szczególnie skutecznie potrafi wybić umysł pozostający w letargu i zmusić do produkowania hipotez. Mamy też intuicyjną potrzebę doprowadzania spraw do końca.

To właśnie dlatego kończymy czytanie ostatnich rozdziałów książki pomimo tego, że jest już bardzo późno i lepiej było by położyć się spać. Kiedy mamy jakieś niedokończone zadanie czy projekt, nad którym aktualnie pracujemy, o wiele lepiej pamiętamy jego szczegóły, niż elementy spraw już zamkniętych.

Właśnie tym zjawiskiem zainteresowała się młoda studentka Bluma Zeigarnik. Coś niekompletnego albo niedokończonego wywołuje w nas poczucie dyskomfortu, które trwa do momentu zakończenia sprawy lub uzupełnienia jej o brakujący element.

Zjawisko to nazywane jest efektem Zeigarnik. Efekt ten, tłumaczy się tak zwanym ?napięciem zadaniowym?. Jesteśmy w stanie mobilizacji do momentu pełnego dokończenia zadania. Jak wynika z badań, taki stan mobilizacji powoduje, że pamiętamy aż dwa razy lepiej niedokończone zadania czy tematy, niż te, które zostały do końca wyjaśnione czy przedstawione.

Ciekawe prawda?
Natomiast jeśli podaje nam się informacje na tacy, gdy już na początku znamy konkluzję czy wynik, to wtedy cała zabawa gdzieś się ulatnia, tak jak powietrze z przebitego koła samochodu.


Tak, już teraz możesz wykorzystać efekt Zeigarnik w swoich prezentacjach.

Nie dawaj gotowych odpowiedzi, zmuś audytorium do aktywnego myślenia. Przed przerwą pomiędzy kolejnymi częściami prezentacji daj słuchaczom do zrozumienia, że to co jest najistotniejsze zostanie dopiero powiedziane; postaw otwarte pytania.

Możesz też rozpocząć prezentację wciągającą historią, po czym przerwać ją w najważniejszym momencie i rozpocząć omawianie innego wątku. Dokończenie historii zostaw sobie na koniec.

Można też pozostawić jakieś niedomówienie, coś o czym powiesz następnym razem, ale pamiętaj ? musi być to coś naprawdę frapującego. To tak jak dobry film, którego zakończenie nie jest w pełni jednoznaczne i pozostawia pole do dalszych dywagacji.

Znajdź swój własny sposób na zastosowanie efektu Zeigarnik w dziedzinie swoich prezentacji, a wywołasz sytuację, w której będziesz szczególnie uważnie słuchanym, często komentowanym i wyjątkowo wyrafinowanym prezenterem?

O Mnie

Paweł Lenar

Jest liderem w branży Marketingu Sieciowego od 12 lat. Zbudowałem organizacje sprzedażowe liczące łącznie ponad 70 000 partnerów w 23 krajach. Jestem laureatem nagrody Polish National Sales Awards dla najlepszego menedżera branży MLM w Polsce, autorem bestsellerowych książek oraz systemów szkoleniowych.

Sekrety pokonywania obiekcji w marketingu sieciowym
kurs
kurs
Logo Webinar

Wpisz poniżej swoje dane, aby bezpłatnie zarezerwować miejsce

Twoje dane są bezpieczne, co potwierdza klauzula RODO [czytaj więcej]

Logo Webinar

Wpisz poniżej swoje dane, aby bezpłatnie zarezerwować miejsce

Twoje dane są bezpieczne, co potwierdza klauzula RODO [czytaj więcej]